سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هجوم ملخ‌ها از ایران و شاخ آفریقا به هند


 

  • هجوم ملخ‌ها از ایران و شاخ آفریقا به هند

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله از سوی دیگر فائو از حمله دوجانبه ملخ‌ها به دو کشور هند و پاکستان، از شاخ آفریقا و جنوب ایران هشدار داده است.

    سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد درباره هجوم ملخ‌ها از ایران به مناطق مرزی هند هشدار داده است. این سازمان با اشاره به زاد و ولد زودهنگام ملخ‌ها در جنوب ایران، به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی امسال برای این موجودات، خطر هجوم ملخ‌ها به دو کشور هند و پاکستان را در اوایل ماه مه تخمین زده است.  

    خبرگزاری‌های هند به نقل از کارشناسان فائو از خطر حمله دوجانبه ملخ‌ها از ایران و شاخ آفریقا سخن می‌گویند.

    یکی از مسئولان این سازمان به نام کیت کریسمن در مصاحبه با این خبرگزاری‌ها از خطر هجوم بزرگ ملخ‌ها به جنوب آسیا در سال جاری خبر داده است. به گفته‌ی کریسمن، تعداد بسیار زیادی از این حشرات در ابتدای فصل بارندگی در هند و پاکستان از شاخ آفریقا به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

    ازدیاد ملخ‌ها به دو دلیل ذکر شده در این منطقه، می‌تواند باعث تکرار هجوم آنها به مناطق مرزی هند و پاکستان شود.

    پاکستان در ماه‌های گذشته دوبار شاهد هجوم ملخ‌ها بوده است. چند ماه پیش، ملخ‌ها از سوی خاک ایران به مزارع واقع در جنوب غربی پاکستان هجوم برده و به مزارع پنبه، گندم و ذرت آسیب رساندند. در اثر حمله ملخ‌ها بخش‌های وسیعی از مناطق تحت کشت در این کشور نابود شدند.

    مسئولان پاکستان این هجوم را بدترین هجوم ملخ‌ها در بیست سال گذشته نامیده و با اعلام وضعیت اضطراری ملی از تهدید تامین خوراک و مواد غذایی به دلیل نابودی مزارع سخن گفته‌اند.

    کشورهای سومالی، اتیوپی و کنیا سه کشوری هستند که بیش از دیگر کشورها در شاخ آفریقا با مسئله هجوم ملخ‌ها درگیرند. ازدحام ملخ‌ها به تازگی به اوگاندا هم رسیده است.

    سازمان ملل متحد خواستار کمک‌های بین‌المللی برای مقابله با این آفت شده است. فائو هزینه‌ی برنامه‌های مقابله با هجوم ملخ‌ها را تا 76 میلیون دلار تخمین زده است. به گفته‌ی این سازمان بین‌المللی اما تا کنون تنها 20 میلیون دلار برای این منظور جمع‌آوری شده است.

    فائو می‌گوید جهان با یکی از بدترین هجوم ملخ‌ها در دهه‌های اخیر روبروست که در نتیجه آن خطر گرسنگی می‌تواند میلیون‌ها انسان به ویژه در آفریقا را تهدید کند.

    مارک لووکوک، هماهنگ‌کننده‌ی سازمان ملل متحد در کمک‌های اضطراری، از در معرض خطر بودن تأمین نیازهای خوراکی 13 میلیون نفر سخن می‌گوید. به گفته‌ی او اگر جامعه‌ی جهانی بی‌درنگ نسبت به این موضوع واکنش نشان ندهد، تأمین غذایی در این منطقه در ادامه سال با مشکل عظیمی روبرو خواهد بود.

    ملخ‌های بیابانی به دلیل شرایط مساعد فعلی آب و هوایی با سرعت استثنایی در حال تولید مثل‌اند. ملخ‌ها در شرایطی خاص به هم پیوسته و دستجات بزرگی را تشکیل می‌دهند که شروع به مهاجرت می‌کنند.

     بر پایه اطلاعات منتشرشده از سوی "فائو" این ملخ‌ها می‌توانند تا مسافت 150 کیلومتر در روز را پشت سر بگذراند و در مسیر حرکت خود، هرچه گیاه و علف (حتی علف‌های هرز) باشد را نابود کنند.