سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سالم‌ترین ساکنان کره زمین چطور زندگی می‌کنند؟


 

  • سالم‌ترین ساکنان کره زمین چطور زندگی می‌کنند؟

    آنها سالم‌ترین افراد کره زمین هستند. اما اسرار این جوامع چیست؟ ژنتیک خوب یا انتخاب‌های سالم در زندگی؟

    اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ژنتیک نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، چاقی، دیابت و ... دارد، اما تصور می‌شود که پیروی از سبک زندگی سالم حتی از ژنتیک اهمیت بیشتری داشته باشد.

    یکی از سالم‌ترین عادات این بخش از جمعیت در سراسر جهان، جلوگیری از پرخوری است. جزایر اوکیناوای ژاپن مملو از افرادی است که بیش از 100 سال زندگی می‌کنند. آنها مصرف کالری را محدود کرده، تا زمانی غذا می‌خورند که 80 درصد احساس سیری کنند. در نتیجه عملاً، چاقی در میان آنها مفهومی ندارد.

    آنها ورزش را به یک عادت در زندگی خود تبدیل کرده‌اند و در مناطقی زندگی می‌کنند که سیستم حمل و نقل عمومی محدود است و بخش عمده‌ای از کارها باید با دست انجام شود نه ماشین آلات مدرن. این یعنی ساکنان اوکیناوا، در بیشتر ساعات روز فعالیت بدنی دارند. آنها در باشگاه عرق نمی‌کنندً بلکه بیشتر فعالیت بدنی‌شان معطوف به دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی است.

    جالب است بدانید که زنان دره هونزا در پاکستان نیز از سالم‌ترین زنان در کره زمین هستند و رژیم غذایی آنها مبتنی بر میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، ماهی‌های چرب و سویا است. مردم اوکیناوا نیز مقادیر زیادی جلبک دریایی و سویا، ماهی ساردین و روغن زیتون می‌خورند. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در میان این افراد بسیار کم است.

    یکی دیگر از عادات آنها، مصرف اندک گوشت‌های فرآوری‌شده و لبنیان چرب است. تحقیقات علمی این واقعیت را تایید می‌کند که گوشت قرمز، به ویژه گوشت‌های فرآوری‌شده و سایر غذاهای فرآوری‌شده با خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سندرم متابولیک و دیابت در ارتباط هستند.

    در اوکیناوا، آترواسکلروز (ضخیم شدن و سخت شدن دیواره‌های شریان‌ها) و سرطان معده بسیار کم است، همان‌طور که سرطان‌های وابسته به هورمون اصلاً مشاهده نمی‌شود.

    اما به نظر می‌رسد داشتن نگرش مثبت به زندگی نیز از ویژگی‌های مهم در جوامعی است که مردم آنها سالم‌ترینند. در واقع، کسانی که دلیلی برای زندگی دارند نسبت به افرادی که نگرش آنها به زندگی منفی است، زندگی با کیفیت‌تر و سالم‌تری خواهند داشت.

    مفهوم ژاپنی "ikigai" و یا ارزش زندگی، تأثیر زیادی بر شیوه زندگی مردم اوکیناوا دارد و دلیل برخاستن آنها از خواب و شروع زندگی است. استرس در میان مردم اوکیناوا بر اساس این مفهوم، جایگاهی ندارد. رفتارهای توام با آرامش، تنفس عمیق و انجام دادن کارهای مورد علاقه از عادات این مردم است. فشار خون بالا یکی از عوارض تحمل استرس بیش از حد بوده و عامل مهمی در ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی به شمار می‌رود.

    کاملاً مشهود است که سیگار کشیدن، طول عمر را کاهش می‌دهد. البته منظور این نیست که کسانی که بیش از 100 سال زندگی می‌کنند، در گذشته سیگاری نبوده‌اند. اما تصور می‌شود اکثریت قریب به اتفاق این افراد هرگز سیگار نکشیده‌اند. | دویچوله