سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمایشگاه خودروی فرانکفورت در تسخیر ماشین‌های برقی


 

  • نمایشگاه خودروی فرانکفورت در تسخیر ماشین‌های برقی

    به نوشته وال استریت جورنال  شرکت‌های فولکس‌واگن، پورشه و دایملر (تحت مالکیت مرسدس بنز) همگی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت مدل‌های جدید برقی را معرفی کرده‌اند. مدیران این شرکت‌ها همچنین می‌گویند روند برقی کردن ماشین‌های تولیدشان را  ادامه خواهند داد و در آینده مدل‌های برقی و هیبریدی بیشتری را وارد بازار خواهند کرد.

    اما شرکت‌های خودروسازی با توجه با اینکه هنوز قیمت‌های این نوع ماشین‌ها بالا است و تقاضای مصرف‌کنندگان برایشان زیاد نیست، خواستار کمک دولت‌های اروپایی از طریق کاهش مالیات و امتیازات قانونی هستند تا ساخت این ماشین‌ها به صرفه‌تر شود و جذابیت بیشتر برای خریداران پیدا کند.

    هربرت دایس، مدیر عامل فولکس‌واگن در این باره می‌گوید: «بازار ماشین‌های برقی به طور طبیعی رشد نخواهد کرد. دادن امتیازات نقش مهمی در این مورد ایفا خواهد کرد.» 

    فولکس‌واگن که بزرگترین شرکت خودروسازی جهان است، این هفته ماشین جدید تمام‌برقی فشرده‌اش با نام ID.3 در نمایشگاه فرانکفورت عرضه کرد.

    فروش ماشین‌های برقی در اروپا که سخت‌ترین محدودیت‌های قانونی بر گازهای خروجی ماشین‌ها را دارد، هنوز چندان دلگرم‌کننده نیست. در نیمه اول سال میلادی جاری ماشین‌های برقی و هیبریدی فقط 2.4 درصد کل بازار فروش خودرو در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص دادند.

    بازار ماشین‌های برقی در سطح جهانی هم هنوز سهم کوچکی دارد، اما شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازان می‌گویند گزینه‌ای به جز اختصاص دادن بیشتر بودجه‌های پژوهشی‌شان برای ساخت مدل‌های برقی را ندارند.

    مقررات سخت‌تر در اروپا، چین و آمریکا بر گازهای خروجی ماشین‌ها راهی برای شرکت‌های خودروسازی به جز فروش بیشتر مدل‌های برقی باقی نمی‌گذارد. این وضعیت باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی پول بیشتری را صرف پژوهش در فناوری باتری‌های ماشین و ساختن شبکه‌ای از ایستگاه‌های کنار جاده‌ای شارژ ماشین برای حمایت از ماشین‌های برقی کنند. برای مثال، فولکس‌واگن حدود یک میلیارد دلار در شرکت نوپای سوئدی نورث‌ولت ای‌بی سرمایه‌گذاری کرده است تا یک کارخانه باتری در آلمان بسازد.

    میزان سود خودروسازانی ماند دایملر و بام‌و به خاطر سرمایه‌گذاری عظیمی که برای ساخت ماشین‌های برقی کرده‌اند، کاهش یافته است، اما این شرکت‌های می‌گویند گزینه دیگری در مقابل ندارند.  نیکولاس پیتر، مدیر ارشد مالی بی‌ام‌دبلیو در این باره می‌گوید: «ما مجبور در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم و نسبت به سایر شرکت‌ها در وضعیت بهتری برای پرداخت تاوان این کار هستیم. ماشین‌های برقی رایگان تولید نمی‌شوند.»

    تولید یک ماشین برقی به طور کلی  نسبت به تولید ماشین مشابه بنزینی حدود 12000 دلار خرج بیشتری دارد و حدود 5 سال طول می‌کشد تا این اختلاف در هزینه تولید جبران شود. فقط باتری ماشین‌های برقی بین 5500 تا 7700 دلار خرج برمی‌دارد.

    خودورسازان در صورتی که پیشرفت راهگشای تکنولوژیکی در زمینه ساخت ماشین‌های برقی رخ ندهد، برای کاهش قیمت باید تولید شمار بیشتر ماشین و اقتصاد فروش تکیه کنند.

    اولا کالنیوس، مدیرعامل دایملر می‌گوید: «تردیدی نداریم که چند سال آینده باید هزینه‌های تولید ماشین‌های برقی را کاهش دهیم. شما نمی‌توانید دقیقا تعیین کنید که مشتریان چه چیزی را خواهند خرید.»

    دایملر این  هفته در نمایشگاه فرانکفورت طرحی از یک گونه تمام‌برقی از مدل پرچمدار سدان کلاس 8 خود را رونمایی کرد.