سفارش تبلیغ
صبا ویژن

«ویکو و هردر» و «رمانتیسم آلمانی» منتشر شد


 

  • «ویکو و هردر» و «رمانتیسم آلمانی» منتشر شد

    کتاب «ویکو و هردر» نوشته آیزایا برلین با ترجمه ادریس رنجی و «رمانتیسم آلمانی» نوشته فردریک بیزر با ترجمه سیدمسعود آذرفام منتشر شد.

    به گزارش ایسنا، کتاب «ویکو و هردر: دو بررسی در تاریخ اندیشه‌ها» نوشته آیزایا برلین با ترجمه ادریس رنجی در 327 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 39 هزار تومان توسط نشر ققنوس منتشر شده است. 

    نوشته پشت‌ جلد کتاب: این کتاب، که به قلم یکی از برجسته‌ترین فیلسوف -تاریخ‌نگاران در جهان انگلیسی‌زبان نوشته شده، از دو چهره عصر روشنفکری می‌گوید که آثارشان نمایانگر نقطه عطفی میان تصور کهن از تاریخ به منزله وقایع‌نگاری و چشم‌اندازهای نوین تاریخ در مقام رشته‌ای علمی است، امری که به «برداشتن موانع برای بسط عظیم روح انسان» انجامید. 

    بررسی نخست به جامباتیستا ویکو (1688_1744) اختصاص دارد، فیلسوف ناپلی که در روزگار خود تحت‌الشعاع مونتسکیو قرار گرفت و آثارش نادیده گرفته شده است (مثلا جیمز جویس نظریه «چرخه‌ها»ی ویکو را مبنای ساختار شاهکارش، «شب‌زنده‌داری فینگن‌ها» قرار داد). از این بررسی درمی‌یابیم آرای ویکو، که یکی از ژرف‌اندیش‌ترین و نوآورترین اندیشمندان تمام دوران‌هاست، برای روزگار ما حتی بیش از عصر خودش جالب توجه‌ است. 

    یوهان گوتفرید هردر (1744_1803) گاهی پدر ملی‌گرایی اروپایی خوانده می‌شود، اما چنان که این بررسی خاطرنشان می‌کند، می‌توان به همین اندازه اعتبار جان بخشیدن به پوپولیسم، این رای که هنرها صدای زمانه و محیط اجتماعی خود هستند، نیز مفهوم درستی و خودآیینی فرهنگ‌های ناهمخوان را از آن او می‌دانست _ آرایی که همگی، دست‌کم به همان اندازه که در کونیگزبرگ قرن هجدهم مطرح بودند، به روزگار ما نیز مربوط‌اند. 

    این دو جستار کوشش‌هایی برای سنجش درستی کاربرد روش‌های علوم طبیعی در مطالعه فرهنگ انسان و نحوه تلقی دو منتقد جسور و نوآور عصر روشنگری از این موضوع‌اند. 

    همچنین کتاب «رمانتیسم آلمانی» با عنوان فرعی «مفهوم رمانتیسم آلمانی اولیه» نوشته فردریک بیزر با ترجمه سیدمسعود آذرفام در 360 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 42 هزار تومان توسط همین نشر منتشر شده است. 

    نوشته پشت‌ جلد کتاب: جنبش رمانتیسم به طور کلی و رمانتیسم آلمانی به طور خاص اهمیت بسزایی در سیر تطور اندیشه غرب داشته، اما متاسفانه این جنبش تاکنون غالبا موضوع مطالعه پژوهندگان ادبیات بوده و سویه‌های دیگر این جنبش همواره تحت‌الشعاع سویه ادبی آن قرار گرفته است. کتاب حاضر، با شوریدن بر این رویکرد غالب، بر آن است تا نشان دهد ادبیات و زیبایی‌شناسی این جنبش در حقیقت فرع بر متافیزیک، اخلاق و سیاست آن بوده، و امیدوار است بتواند با این شیوه رویکرد مطالعاتی به رمانتیسم _ با محوریت رمانتیسم آلمانی اولیه _ را دگرگون کند. 

    انتهای پیام