سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تدقیق دی‌ماهی محسن هاشمی | هشدار درباره وجود 200 مرکز تجاری پرخطر در پایتخت


 

  • تدقیق دی‌ماهی محسن هاشمی | هشدار درباره وجود 200 مرکز تجاری پرخطر در پایتخت

    به گزارش همشهری آنلاین، همایش رونق تولید ملی در حوزه تجهیزات ایمنی که با همکاری مرکز علمی‌ کاربردی آتش‌نشانی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و ریاست جمهوری به عنوان اقدامی ترویجی برای حمایت و مشارکت تولیدکنندگان داخلی و سرمایه‌گذاران ایرانی برگزار شده بود، به صحنه‌ای برای هشدار به همه مجریان و مسئولان تبدیل شد تا به جای پیشه کردن نگاه‌ سنتی و واکنشی به بحران‌ها و حوادثی که در اثر غیرایمن بودن اطرافمان رخ می‌دهند، زمینه‌های حوادث و بحران را پیش‌بینی کرده و برای جلوگیری از وقوع آن پیشقدم شوند. تاکید بر ارتقای سطح فرهنگ ایمنی شهروندان از دیگر رویکردهایی بود که در این گردهمایی در سازمان آتش‌نشانی تهران پیگیری می‌شد.

    محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران از سخنرانان این همایش بود که در سخنان خود به تدقیقی دی ماهی پرداخت و گفت با اشاره به اینکه حوادثی نظیر زلزله بم، زلزله کرمانشاه و حادثه پلاسکو همگی در دی ماه رخ داده‌اند، توصیه کرد که هر ساله این ماه به صورت ثابت برای برگزاری همایش ایمنی در نظر گرفته شود.

    رئیس شورای شهر تهران همچنین با اشاره به عنوان همایش، بر لزوم حمایت از صنعتگران داخلی در شرایط تحریم تاکید کرد و گفت: با ارتقای آمادگی و تامین تجهیزات، نیروی انسانی و آموزش لازم می‌توانیم آسیب‌پذیری‌ها را در جریان حوادث اجتناب‌ناپذیری نظیر سیل، زلزله و آتش‌سوزی کاهش دهیم.

    هاشمی با بیان این که در سیل اخیر در فروردین‌ ماه سازمان آتش‌نشانی به عنوان پیشروترین گروه برای کمک به سیل‌زدگان لرستان، خوزستان و گلستان اقدام کرد، گفت: همچنین در سیل اخیر نیروهای آتش‌نشانی از تهران به اهواز اعزام شدند و حضور آن‌ها بسیار موثر بود.

    وی با اشاره به نقش تجهیزات در زمینه ایمنی و آتش‌نشانی عنوان کرد: اگر تجهیزات مناسب وجود داشته باشد آتش‌نشانان در کنار شجاعت و جسارت می‌توانند مبارزه بهتری داشته باشند و جانشان به خطر نیفتد. در همین راستا باید مستعد تولید تجهیزات مورد نیاز در کشور باشیم.

    هاشمی توضیح داد: امسال را مقام معظم رهبری سال رونق تولید ملی نام‌گذاری و تاکید کردند باید موانع رونق تولید برداشته شود. این موضوع باعث می‌شود تولیدگران داخلی از مسیر صنعت جدا و ناامید نشوند. در شرایط تحریم فعلی باید موانع به گونه‌ای برداشته شوند که نقش تحریم‌کنندگان کم‌رنگ‌تر شود و صنعتگران با شدت و کیفیت بهتری به کار خود ادامه دهند.

    • معاون وزارت رفاه : بیش از 200 مرکز تجاری پرخطر در تهران وجود دارد

    حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در همایش رونق تولید ملی در حوزه تجهیزات آتش‌نشانی با بیان این که امروز بیش از یک‌سوم حوادث ناشی از کار در حوزه ساخت‌وسازها رخ می‌دهد، اظهار کرد: 17 درصد از این حوادث منجر به فوت می‌شود. این نکته مهمی است که شهرداری باید به عنوان صادرکننده پروانه‌های ساخت در اجرای ایمنی یک اقدام اساسی انجام دهد زیرا زمان صدور پروانه یکی از گلوگاه‌های ایمنی است.

    وی با بیان این که متأسفانه در زمان ساخت‌وساز از پیمانکاران ناکارامد استفاده می‌شود، افزود: مسئله تأسف‌بارتر این است که همین پیمانکاران کار خود را به پیمانکاران دیگر و بعضاً کارگران می‌سپارند. ناظران ساختمان باید ایمنی لازم در زمان ساخت‌وساز را ایجاد کنند.

    شاکرمی بیان کرد: در بسیاری از ساخت‌وسازها می‌بینیم گودبرداری‌ها ایمن‌سازی نمی‌شوند و ریزش این گودها منجر به فوت افرادی می‌شود. لازم است شهرداری در این زمینه سخت‌گیری بیشتری داشته باشد.

    معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: تنها موردی که نمی‌توان از آن گذشت کرد، توجه به پیشگیری از وقوع حوادث است.

    شاکرمی به ایمنی بازار تهران اشاره کرد و گفت: امروز بازار تهران یکی از محل‌های پرریسک و مخاطره‌آمیز در تهران است؛ زیرا هر روز حدود یک میلیون نفر در بازار تهران حضور دارند و کالاها به صورت ناایمن انباشته شده‌اند که اگر حادثه‌ای در بازار تهران رخ دهد نباید انتظار داشته باشیم آتش‌نشان‌ها کاری انجام دهند.

    وی افزود: امروز در خیان منوچهری و بازار تهران بسیاری از منازل مسکونی به واحدهای صنعتی تبدیل شده و شهرداری باید نسبت به ایمن‌سازی بازار تهران و تعطیل کردن واحدهای مسکونی که به مراکز تولید تبدیل شده‌اند اقدام کند.

    شاکرمی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 200 مرکز تجاری پر خطر در تهران وجود دارد و ما به عنوان وزارت کار خواستار تعطیلی 40 واحد تجاری ناایمن شدیم؛ همچنین سیستم پرخطر برق در بازار احتمال آتش‌سوزی در این محل را بسیار افزایش داده است.

    معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: طبق ماده 87 شهرداری‌ها هر فردی که بخواهد ساختمانی تجاری احداث کند باید از وزارت کار تأیید ایمنی دریافت کند که متأسفانه این قانون اجرا نمی‌شود.

    • بیش از 90 درصد از تجهیزات آتش‌نشانی در کشور تولید می‌شود

    مهدی داوری، مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در همایش رونق تولید ملی در تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی اظهار کرد: موضوع ایمنی ساختمان‌ها طی سال‌های گذشته تفاوت‌های ویژه‌ای پیدا کرده است زیرا ساختمان‌هایی هم‌اکنون ایجاد شده که در حوزه‌های مختلف از جمله تجاری، اداری، فرهنگی و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما توجه ویژه‌ای در زمینه تجهیزات و ایمنی می‌طلبد.

    وی با بیان این که در سال 80 به دنبال ابلاغ مبحث سوم مقررات ملی ساختمان رویکرد مردم به سمت تأمین تجهیزات ایمنی ساختمان پیش رفت، اضافه کرد: اگرچه بخش مهمی از توجه مردم به این سمت جلب شد، قیمت تمام‌شده برای این تجهیزات مانع از این شد که مردم بتوانند از این تجهیزات استفاده کنند. در واقع کمبود یا واردات کالاهای بی‌کیفیت باعث می‌شد شهروندان تمایل زیادی از طرف خودشان برای استفاده از تجهیزات ایمنی در ساختمان‌ها نشان ندهند.

    داوری با بیان این که خوشبختانه صنعتگران ما در این زمینه به سمت تولید کالاهای باکیفیت‌تر و با قیمت ارزان‌تر رفتند، تصریح کرد: در این راستا سازمان ملی استاندارد و مرکز تحقیقات مسکن ورود پیدا کرد و سازمان آتش‌نشانی شهر تهران توانست همکاری خوبی با بخش‌های مختلف داشته باشد.

    مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران ضمن تشکر از شورای اسلامی شهر به منظور تصویب مصوباتی در زمینه ارتقای استفاده از تجهیزات در ساختمان‌ها ادامه داد: شورای اسلامی شهر تهران با تصویب مصوبه توسعه و بهبود خدمات ایمنی شهر تهران توانست زمینه خوبی را برای همکاری آتش‌نشانی با تولیدکنندگان داخلی فراهم کند.

    داوری با بیان این که هنوز با نقطه آرمانی در این زمینه فاصله داریم، افزود: امروز بیش از 90 درصد تجهیزات مورد استفاده آتش‌نشانی در کشور تولید می‌شود. فعلاً پمپ‌های تأمین فشار خاص تولید نمی‌شوند که البته اخبار حاکی از آن است که آن‌ها هم در دست تولیدند.

    وی ورود دانشگاه‌ها در این زمینه را ضروری دانست و تأکید کرد: به نظر من ایجاد رشته‌هایی تحت عنوان مهندسی تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی می‌تواند تحول بزرگی را در این راستا به وجود آورد؛ همان‌طور که رشته مهندسی پزشکی توانست زمینه‌ساز اتفاقات خوبی در این زمینه باشد، ورود دانشگاه‌ها به موضوع تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی لازم به نظر می‌آید.